آخرین اخبار
کد مطلب: 80716
اظهارات وندي شرمن مصرف داخلي دارد/ اشتون اطمينان داد 1+5 اراده سياسي لازم را دارد
تاریخ انتشار : 1393/06/27 19:39:44
نمایش : 1724
وزير امورخارجه کشورمان گفت: ما همه تلاش خود را خواهيم کرديم و همواره اعلام کرده‌ايم که تا لحظه آخر پاي ميز مذاکره خواهيم بود تا نشان دهيم ضمن اينکه روي حقوق خود پافشاري مي‌کنيم، اما به دنبال راه حل مبتني بر احترام متقابل هستيم.
 به گزارش  سلام لردگان به نقل از باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظريف" وزير خارجه کشورمان پس از ديدارش با "کاترين اشتون" در واکنش به سخنان اخير "وندي شرمن" معاون وزير خارجه آمريکا درباره فناوري صلح‌آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايرانگفت: اظهارات وندي شرمن بيشتر مصرف داخلي دارد و تلاش براي حل مشکلات داخلي آمريکايي‌هاست، لذا ما هم در همان حد به آنها توجه مي‌کنيم.
 
وي در عين حال افزود: البته به هيچ وجه قابل قبول نيست که مسئولان آمريکايي براي حل مشکلات داخلي خود درباره ايران و مردم ايران با بياناتي که نشان دهنده فهم صحيح از ايران نيست و يا نشان دهنده يک روحيه خود بزرگ بيني است، صحبت کنند.
 
وي ادامه داد: ضمن اينکه همواره به همه طرف‌هاي مذاکره با خودمان نيز گفته‌ايم که هرگونه صحبت غير از احترام و توجه به حقوق مردم ايران، حتما توسط خود مردم ايران پاسخ مناسب را دريافت خواهد کرد.
 
ظريف درباره ديدار بيش از سه ساعته خود با کاترين اشتون نيز گفت: معمولا پيش از آغاز هر دور از مذاکرات، ديداري کاري با خانم اشتون داريم و اين بار هم در اقامتگاه جمهوري اسلامي ايران در نيويورک گفت‌وگوي مفصلي همراه با نهار داشتيم که بيشتر به مرور موضوعات مورد اختلاف گذشت.
 
وزير خارجه افزود: يعني با توجه به اينکه موارد اختلاف ما قابل توجه است و فرصت براي رسيدن به راه حلي که قابل قبول باشد، زياد نيست و نياز هست که در اين زمينه کار جدي صورت گيرد، يک دور موضوعات و روش‌هايي را که مي شود در مورد اين موضوعات به نتيجه رسيد، مرور کرديم.
 
ظريف اضافه کرد: البته اين بدان معنا نيست که مذاکره‌اي را به منظور داد و ستد آغاز کرديم، ولي بدان معناست که همه موضوعات مرور شده است و نگاه کرده‌ايم به اينکه آيا اين موضوعات قابل حل است، چرا که برخي از اين موضوعات مشکل و براي هر يک از طرفين به عنوان مسئله‌اي مطرح هستند.
 
وي افزود: احساس مي‌کنم بدون اينکه توافقي شکل گرفته باشد، بحث بسيار خوبي صورت گرفته است.
 
وزير خارجه کشورمان تاکيد کرد: براي دستيابي به توافق، قطعا نيازمند کار و تلاش و واقع بيني بيشتر از سوي طرف مقابل ماست، و اين نشست نيز براي اين دور از مذاکرات که يکي از دوره‌هاي حساس گفت‌وگوها به شمار مي آيد، شروع مناسبي بود.
 
رئيس دستگاه ديپلماسي اضافه کرد: ظرف امروز و فردا مذاکرات دو جانبه‌اي هم با هيأت آمريکايي و فدراسيون روسيه و شايد با ساير اعضاي گروه 1+5 صورت خواهد گرفت.
 
ظريف که با واحد مرکزي خبر در نيويورک گفت‌وگو مي‌کرد همچنين گفت: البته با توجه به اينکه هفته گذشته ديدارهايي با وزيران امور خارجه چين و روسيه داشتم و دوستان هم در اروپا با نمايندگان اتحاديه اروپا صحبت کردند، در حال حاضر مذاکرات به سمت آمريکايي‌ها باز مي‌گردد و يک مقدار کار که با روس‌ها در ملاقات بين دو رئيس جمهور آغاز شد نيز به پيگيري نياز دارد.
 
ظريف تصريح کرد: شايد در روز جمعه جلسه مجموعه 1+5 در سطح مديران برگزار شود که من و خانم اشتون آن جلسه را افتتاح خواهيم کرد و همکاران ادامه خواهند داد تا زمينه را فراهم کنند.
 
وي افزود: آنطوري که من احساس کردم، خانم اشتون از طرف 1+5 مي‌خواهند با جديت اين چند روز آينده را تلاش کنند.
 
ظريف ادامه داد : اينکه به نتيجه برسيم، هنوز موکول به اين است که طرف مقابل تا چه اندازه در تصميم گيري جدي سياسي براي رسيدن به راه‌حل، آمادگي داشته باشد.
 
وزير خارجه کشورمان گفت: من و همکاران، اراده سياسي را در خانم اشتون مشاهده کرديم و فکر مي‌کنم از طرف ساير اعضاء اين اطمينان را به ما دادند که آنها نيز آمادگي سياسي دارند و علاقه مند هستند کار را براي رسيدن به نتيجه دنبال کنند.
 
ظريف در پايان خاطرنشان کرد: ما همه تلاش خود را خواهيم کرديم و همواره اعلام کرده‌ايم که تا لحظه آخر پاي ميز مذاکره خواهيم بود تا نشان دهيم ضمن اينکه روي حقوق خود پافشاري مي‌کنيم، اما به دنبال راه حل مبتني بر احترام متقابل هستيم.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس